Tuesday, December 9, 2014

Throwback Krabi

Assalamualaikum.

Hah nak dekat setahun pergi Krabi, harini baru nak masuk gambar. Kau dah kenapa kan! Tak kisah lah. Jom layan.

Let me brief a little bit.

Well our flight depart at 7am kot roughly lah exact time memang x ingat. Flight around 2 hours. Krabi cepat sejam dri Malaysia. So sampai lebih kurang 10am waktu Thailand.

Kami naik bas je. Senang je k nak cari. Keluar je dri Imegresen, turun escalator, korang g belah kanan. Ada banyak je orang niaga2 teksi la bas la. Cakap je nak bas pergi Aonang beach. 150bhat seorang. Nti kat bas, bgtau dia nama hotel yg korang akan stay, and dia akan hantar depan hotel tu. Jangan risau, bas dia selesa k. Ada aircond and tak payah tunggu lama pun. Sebab diorang memang dh tau pukul berapa flight akan landing, so bas memang dah sedia ada.

Harvest house. Hotel yg cukup best. Ada balcony, ada bath tub and murah. Tapi jauh sikit kalau nak berjalan ke pantai. Dalam 1km macamtu. Disarankan untuk bargain je island hopping package dekat hotel ni. Dapat harga sama jugak. InsyaAllah murah sbb kita kan guest dia. Nti mesti lagi baik dia layan kita. Tapi aku amik dekat luar. Lepastu bila bgtau kat org yg keje hotel ni, dia tarik muka dgn aku. Haahahah merajuk letteww x amik dekat dia. Sowwy

My first pit stop. Aku memang aim nak pergi jugak sini tapi aku tak amik package pun. Kitorang sewa motor and merempit ke sana. Ada lah dalam 2 jam. Guna waze tapi telepon takde internet. Boleh bayangkan tak T____T

Yahoooo! Tempat yang aku nak sangat2 pergi. For me, its a miracle. Sumpah cantik gila k kaler dia biru yang sangat2 menyenangkan. Tenang je kat situ. Tapi jauh sikit la dari emerald pool. Tempat yang sama, cuma akan jumpa emerald pool dulu, lepastu kena daki lagi around 15 minutes untuk sampai blue pool. Worth it!

Dilarang mandi yer. Sebab takut nti badan jadik biru. K tipu. Xtau kenapa xleh mandi.

Goodbye Emerald Pool. Nampak tepi belah kiri, ada budak2 mandi dalam air kaler jernih semacam tu, yes itu anak sungai dari Emerald pool. Emerald pool kat atas lagi. Ini dekat entrance. End of day 1. Balik bilik terus tidoq nantuk oii.

Tomyam yang homakaihh sedap gila!

Ini pun sedap tskk tskk lapo. Our first dinner dekat Chaba Thai Restaurant. Agak jauh dari hotel. Sebab first day kitorang dah sewa motor, so ke kedai ni naik motor je. Masa mula2 sampai tu aku memang dah nampak restaurant ni. Dekat tepi jalan je. Memang dok mencari mana Chaba  Thai ni sebab ramai jugak blogger makan dekat sini. Halal InsyaAllah.

Day 2, kitorang amik package ke Phi Phi Island. Macam famous je. But agak mengecewakan. Aku memang dah totally forget la segala pulau yg kitorang g. Tapi aku igt boat aku ni bagi free flow of mineral water je. Ada travel agency tu bagi free flow coke. Huwaaaa sedih! Ini our lunch at Phi Phi Don. Terlalu ramai manusia dan terlalu ramai boat di tepian pantai.

Tak ingat kat mana. Maya bay kot. Kena jalan sikit nak sampai sini. Aku ni dah nama pun g tempat orang, laju je aku berjalan ke sana sini tak kira penat dah.

Viking cave. Amazing water.

Lupa kat mana. Tapi jernih oii air.

Itu longtail boat. Aku naik speed boat. Sbb g Phi Phi Island mmg kena naik speedboat. Jauh.

Ini day 3. Aku amik longtail boat to 4 island. Mula2 plan nak amik Hong Island, tp org tu ckp Hong Island ni banyak jenjalan pulau sambil tengok beautiful scenery je. Iols is nak snorkeling puas2. Itu yg end up 4 island jugekk.

beauty.

Speedboat. Kan aku cakap aku beli package naik longtail boat. Murah je. Harga leh refer sini. Tapi rezeki kitorang agaknya, dapat naik speedboat. Tapi sedih sikit la. Sbb x merasa naik longtail.

Ini longtail boat. Antikk giler. Masa ni tak ingat katner lah. Tapi ada gua kat situ. Masalah nya area gua tu tutup sebab apa tah. Sedikit kiciwa

Tup Island. Sebelah tu island apa tah leh jalan jer cross lautan dalam k tipu laut x dalam sbbtu leh cross. Jauh gak la dalam 1km tp best. G pulau sebelah pastu balik tup island balik

chicken island. Makan tengahhari semua memang dah include dalam package. untuk package day 3, makan kat tepi pantai. macam piknik je. Macam day 2 memang ada buffet area. Day 3, sempat tengok Amazing raza Australia. Terkinja kinja aku seronok tengok diorang beriya berlari hahaha

Tuk tuk. Day 3 malam tu baru naik. pergi sampai pancake Yaminlah lepastu jalan all the way balik hotel. Memang plan nak shopping so jauh berjalan pun xper.

Dinner day 3. Fareeda Restaurant. Tak galakkan pergi. Tapi kalau dah desperate xde kedai Halal lain, bedal jelah.

Dinner day 3 jugak. Mahal tp tak sedap.

Map Krabi kot entah. Ni jenjalan masa pagi day 4 before balik. Sebab flight kul 2, so pagi tu sempat jenjalan. Kul 11 baru bas amik pegi airport.