Tuesday, February 10, 2015

DIY Project #3: Kad Kahwin aka Wedding Card

Assalamualaikum.

Malas betul nak update pasal kahwin, sebab peninggggggg sangat. Rasa macam eh I should start to do this, tp bila dah start rasa macam eh too early for this.

Entah lah naluri bakal pengantin agaknya nak stress manjang, Dengan masalah2 lain lagi yang mendatang. Aku ni dh lah bakal pengantin yg murah dengan air mata. Sikit2 kang aku menangis, sikit2 kang aku menangis. Haihhh entah ler. Hormon bakal pengantin mungkin (bakal pengantin pun ada hormon sendiri tau!)

Alhamdulillah, kad kahwin aku (walaupun tidak ditaja) di buat oleh kakak iparku. Thank you kak. Dia yang tolong aku design pakai Adobe Illustrator kot. Hah yang ni maaf ye aku takleh nak bg tutorial sbb seriously AKU PUN TAK TAU CANER DIA BUAT  +_____+  Aku dok tengokkkk je dia buat dari mula sampai habis tau2 dah siap. Haruslah cantik kan. Tapi kad aku simple je. Yang penting dapat size yg aku nak. Cuma tak dapat the exact wedding card yg aku nak which is pakai craft paper macam goodies bag tu. Hmm tapi takpe janji goodies bag pakai craft paper dah.

Aku suruh kak Izan design the card for me, and then aku akan beli kertas and print sendiri sebab printer dah ada. So cost aku hanyalah kertas, ink for printer and envelope. So yes, dapat jimat banyak kat sini. Ada jugak b2b lain yg design sendiri lepastu anta print kat kedai. Pun boleh jgk tp cost dia tinggi sikit lah ye.

Aku memula mmg pk nak anta jugak kat kedai. Tapi since aku just nak 200 card for my side and 500 card for MA's side, so rasanya, aku mampu kot buat sendiri. Lagipun masa banyak lagi, so should be no problem.

My only concern is, walaupun masa banyak lagi, still aku risau bab nak memotong and melipat kad tu esok. Part potong card tu kemungkinan akan jadi aku punya mimpi ngeri lah. As of now, card tu hanya terperuk dalam pendrive aku sahaja sbb nya, aku takleh print lagi sekarang.

Next week parents MA akan datang melawat. Melawat ke? Macam merisik tapi takde la cincin bagai, sesaja dtg nak kenal2. So lepas parents dia datang, date dh confirm, baru aku akan start printing kad kahwin ni. InsyaAllah masa cukup kot. Tawakal jelah harap sempat siap.

Photo from here

Aku nak wedding card this size. Since aku print and design sendiri, aku dapat jimat banyak jugak lah. Sebab nya kad size mcm ni, memerlukan 1 a4 paper untuk 1 card. So kalau kau tempah kat kedai, paling murah aku jumpa is 50sen itu pun 1000 keping ke atas. Tapi aku x sempat kira lagi lah berapa cost wedding card aku ni. Nanti aku share eh once its ready. Tapi kalau korang nak lagi jimat, buat size yg boleh muat 2 card untuk 1 a4 paper. Lagipun org buang je card kita tu lepas majlis. Takyah membazir sgt lah.

P/S: siapa tau mana nak dapat envelope macam gmba tu. lace lace gitu, berkenan pulak rasa.

Okbye

No comments:

Post a Comment