Thursday, January 29, 2015

Kemudahan yang tak mudah

Assalamualaikum

Aku dah lama nak menulis entry ni tp asal masuk ofis je lupa. Ni sebenarnya masalah dekat tempat kerja aku.

Ok. Kat tempat kerja korang mesti ada surau kan? Walau company cina sekalipun, mesti ada dia sediakan surau kalau dia ada staff yg beragama Islam. Cuma nya surau ni selalu jadi tempat terakhir yg majikan akan fikir. Macam last time I've worked at this one company, dia punya surau located at tingkat paling atas sekali they said. Bangunan ada 3 tingkat. I thought ok lah surau at level 3. Rupanya surau is located at level 4 which is dekat bumbung T_____T bumbumg dia mcm tempat org main futsal tu luas je kawasan and there this one small room ada surau and toilet. Hadoii rasa sedih sangat. Tapi alhamdulillah, dalam bersih. But that not the worst scenario.

Tempat kerja aku sekarang lagi sadis. Selalu nya, kalau kau pergi surau, mesti lah patutnya sediakan tempat untuk amik air sembahyang kan? Ya Allah, ada ke tempat kerja aku yg sekarang ni, dia suruh kita amik wudhuk dekat locker room punya toilet, lepastu kau kena keluar locker jalan dalam 10 meter camtu untuk ke surau. Yes tempat amik wudhuk is located outside the surau. And the weird thing is, surau lelaki elok je terletak dekat dalam locker room diorang. Bukan masalah nak kena jalan 10 meter tu. Masalah nya ialah jalan tu is public walkway. Jalan semua staff ke sana ke mari. Kita ni pakai kasut g kerja, kena g surau tukar selipar, lepastu jalan g amik wudhuk, lepas dah amik wudhuk, dengan basah basah semua, kena jalan g surau T________T 

I is stress.

Aku paling tak suka bila lepas amik wudhuk dengan basah2 tu, kebetulan dekat walkway tu pulak ramai jela staff kehulu kehilir. Org semua pandang semacam je mcm kau dah kenapa kau ni basah basah dengan selipar berbunyi adoiiii. Pastu jalan masuk surau. Aku rasa mcm org mesti ckp eleh nak menunjuk dia tu kononnya rajin solat la tu. Eiiiiii nyampah!

Aku rasa tak patut betul bila company2 buat macam ni. Kalau pekerja kau sorang je yg beragama Islam, kau kena sediakan tempat untuk org solat. Ini kan pulak hampir 60% staff kau Islam, kau tak terfikir ke nak jaga kebajikan staff staff kau???

Ok tu je nak marah.
Bye

No comments:

Post a Comment